Seitova Sabyrkul

Degree: Doctor of Pedagogical Sciences

Position: Professor

Education

 – 1968-1972у. Kazakh National Women’s Pedagogical Institute, mathematics teacher;

– 1995у. defense of the candidate’s dissertation on the topic “Methods of studying the elements of mathematical analysis in secondary schools”.

– 1998 у. awarded the academic title of associate professor.

– 2010 у. defense of the doctoral dissertation on the topic “Scientific and methodological foundations of teaching elements of higher mathematics in secondary school”.

– 2018 у. conferred the title of Professor

Achievements

      1. 2010-badge «Excellent Student of Education of the Republic of Kazakhstan»;
      2. 2012-badge «For merits in the development of science of the Republic of Kazakhstan»;
      3. 2014-medal «Kurmet belgisi»;
      4. 2016-jubilee medal «25 years of independence of the Republic of Kazakhstan»;
      5. 2017 – winner of the grant «The best University Teacher” of the Republic of Kazakhstan;
      6. 2018 Corresponding member of the International Concord Academy. France. Paris;
      7. 2019-medal «Honored Professor of Kazakhstan».

Scientific works

Author of about 200 scientific papers. Of these, over the past 5 years, 18 have been published in CСSE journals, 4 in international peer-reviewed journals included in the SCOPUS database, 13 in international scientific and practical conferences, 2 monographs (in Kazakh and English), 24 textbooks, 7 teaching aids for universities and 6 author’s certificates.

– Peculiarities of Using Neuro-Linguistic Programming Techniques in Teaching//

Mathematics Education, 2016, 11(5), стр. 1135-1149, iejme.2016.101

– Studying Mathematical Subjects to Students as an Independent Work

Astra Salvensis – review of history and culture, year VI, no. 1 (11), 2018№11, 2018.  617-631

Methodological requirements for the arrangement of independent work on neuro-linguistic programming techniques for mathematical disciplines at the university

Periodico Tche Quimica, 2018, 15(30), стр. 330-337

–  Study results for methodological training of teachers of mathematics in conditions of innovation Periodico Tche Quimica, 2020, 17(35), стр. 391-403

Teaching and education and methodical textbooks:

– Методическая модель профессиональной направленности курса теория вероятностей и математическая статистика через систему упражнени // Учебное пособие, издательство «Ақнұр», г.Караганда, 2018 ж.

– Математикадан ұйымдастырылатын мектептен және сыныптан тыс жұмыстар // Оқу құралы, І.Жансүгіров атындағы  Жетісу мемлекеттік университетінің баспасы,Талдықорған қ., 2018 ж.

– Заманауи сабақтарды ұйымдастыру мен өткізу // Оқу-әдістемелік құрал, « Ақнұр» баспасы, Қарағанды қ., 2018 ж.

– Организация и проведения инновационных занятий в ВУЗ-е // Учебно-методическое пособие, издательство «Ақнұр», г.Караганда , 2018 г.

– Ғылыми және оқу әдебиеттерін дайындауға әдістемелік нұсқаулық // Оқу-әдістемелік құрал, І.Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университетінің баспасы, Талдықорған қ., 2018  ж.

– «Ізге түсу» элементар геометриясы // Оқу құралы (1-бөлім) І.Жансүгіров атындағы ЖМУ-дың баспа бөлімі, Талдықорған қ., 2019  ж.

– Методика решения профессионально направленных задач по курсу «Теория вероятностей и математическая статистика», учебное пособие, издательский отдел Жетысуского государственного университета им. Жансугурова, г.Талдыкорган, 2020 г.

– Системно-методические основы преподавания математических дисциплин в условиях инновационной направленности// учебное пособие, издательский отдел  НАО «Жетысуский университет имени И.Жансугурова», г. Талдыкорган, 2020 г.

– Методика решения прикладных задач по математическим дисциплинам( на примере «Математический анализ») // Учебное пособие, издательский отдел НАО «Жетысуский университет имени И.Жансугурова», г.Талдыкорган,2020 г.

– «Ізге түсу» элементар геометриясы // Оқу құралы (2 -бөлім) І.Жансүгіров атындағы ЖМУ-дың баспа бөлімі, Талдықорған қ., 2019  ж.

Свидетельство о внесении сведений в государственный реестр на объекты, охраняемые авторским правом «Системно-методические основы преподавания математических дисциплин в условиях инновационной направленности» (учебное пособие) № 13428 от 23.11.2020г.

Свидетельство о внесении сведений в государственный реестр на объекты, охраняемые авторским правом «Методическое руководство к подготовке научной и учебной литературы»(учебное пособие) №12182 от 25.09. 2020г.

Свидетельство о внесении сведений в государственый реестр на объекты, охраняемые авторским правом «Методика ршения профессионально направленных задач по курсу ТВ и МС»( учебное пособие) №13345 от 19.11.2020 г.

Свидетельство о внесении сведений в государственный реестр на объекты охраняемые авторским правом «WEB технолоиялардың көмегімен мұғалімдердің интеллектуалды қабілетін дамыту» (учебно пособие), №19216 от 03.07.2021 г.

Свидетельство о внесении сведений в государственный реестр на объекты охраняемые авторским правом «Методические основы подготовки будущих учителей математики в условиях полиязычного образоваия»

( учебное пособия) №25915 от 06.05.2022 г.

Свидетельство о внесении сведений в государствнный реестр на объекты охраняемые авторским правом «Методика решения прикладных задач по математическим дисциплинам (на примере « Математический анализ»)» (учебное пособия) №23510 от 10.02.2022 г.

  • Publication of scientific articles included in the SCOPUS database:

Seitova, S.M.Kozhasheva, G.O.Gavrilova, Y.N., …Kydyrbaeva, G.T.Abdykarimova, A.Z. Peculiarities of using neuro-linguistic programming techniques in teaching. – Mathematics Education, 2016, 11(5), стр. 1135–11 49, iejme.2016.101. URL: https://www.iejme.com/article/peculiaritiesofusingneurolinguisticprogrammingtechniquesinteaching (За 2015 год:  СiteScore– 0,7, Процентиль-34%) – количество цитирований – 6

–  Seitova, S.Smagulov, Y.Gavrilova, Y.Zhiyembayev, Z.Zhanatbekova, N. Studying mathematical subjects to students as an independent work. – Astra Salvensis, 2018, 6(1), стр. 617–630 URL https://astrasalvensis.eu/blog/mdocs-posts/43-sabyrkul-seitova-yessengali-smagulov-yekaterina-gavrilova-zhomart-zhiyembayev-nazym-zhanatbekova-studying-mathematical-subjects-to-students-as-an-independent-work/ (За 2018 годСiteScore- 0,9, Процентиль-41%)количество цитирований – 4

–  Гаврилова Е.Н., Сеитова С.М. Современные требования подготовки будущих учителей математики как специалистов. ВЕСТНИК Казахского национального педагогического университета имени Абая, «Педагогические науки». Алматы. – №3(63). – 2019. – С.104-109. URL: https://bulletin-pedagogy Серия.kaznpu.kz/index.php/ped/issue/view/49/69

– Гаврилова Е.Н., Сеитова С.М. Граф логической структуры содержания математических дисциплин, Научный журнал «Вестник Торайгыров университет», педагогическая серия. –Павлодар. – №4. – 2020. С. 143-154, https://doi.org/10.48081/KHVI5178

Gavrilova, Y.N., Seitova, S.M., Kozhasheva, G.O., Aldabergenova, A.O., Kydyrbaeva, G.T. Study results for methodological training of teachers of mathematics in conditions of innovation. – Periodico Tche Quimica, 2020, 17(35), стр. 391–403. URL: https://www.tchequimica.com/consultaen.php (За 2019 год:  СiteScore– 1,5, Процентиль-58%) – количество цитирований – 3.

– Лим В.С., Сеитова С.М., Гаврилова Е.Н. Проектирование процесса обучения математики в контексте полиязычного образования на базе образовательных центров. Известия КазУМОиМЯ имени Абылай хана», серии «Педагогические науки». – Том 64 № 1 (2022) DOI:https://doi.org/10.48371/PEDS.2022.64.1.019

–  Сеитова С.М., Ахметов Ж.У.,Проблемы преподавания теории вероятностей и математической статистики в школе. ВЕСТНИК Казахского национального педагогического университета имени Абая, Серия «Педагогические науки». Алматы. – №4(64). – 2019. – С.104-109. URL: https://bulletinpedagogy Серия .kaznpu.kz/index.php/ped/issue/view/49/69 

Zabiyeva, K.,Seitova, S.,Andasbaeyv, Y.,Tasbolatova, R S.,Ibraeva. Methodology for using web technologies to develop the intellectual abilities of future mathematics teachers.-Thinking Skills and Creativity, 2021,-Vol.41, number 100904. (За 2021 годСiteScore- 5,0, Процентиль-93%) .

-Toibazarov ,D.,Seitova ,S., Tasbolatova ,R.,Omarov,Zh., Ibraeva,S.,-The role of applied problems in the training of future mathematics teachers the 21 st century.- Thinking Skills and Creativity, 2021,-Vol.42, number 100945. (За 2021 годСiteScore- 5,0, Процентиль-93%) .